Helg.

Lördagen är snart slut. Om några minuter tickar klockan in på Söndag.
Min dag har varit väldigt fin! Efter att jag och Göran mumsat frukost tillsammans och han åkt iväg på fiskeäventyr, åkte jag iväg och satte mig på ett fik.



När jag fyllde år fick jag en bok om Härskarteknik av mamma. Det är en mycket intressant bok som berättar att beroende på vad du säger, hur du säger och vad du kallar folk kan du förtrycka och underordna andra människor- en del gör det medvetet medan andra gör det omedvetet. Härskare dyker upp lite överallt, chefer, kollegor, under personalmöte, hos tandläkaren. Vi stöter på det dagligen i olika sammanhang. Jag har varit med om flera situationer då jag på olika sätt kännt mig kanske liten och dumförklarad eller kanske osynlig och ointressant. Boken tar upp dessa situationer och upplyser om när härksartekniken dyker upp och hur man kan bemöta personer som härskar.

 Litet exempel från idag;  
Jag stod på jobbet i kassan då en 40 årig kvinna kom fram:

-"ett paket blå blend"
Jag och vände mig mot cigaretthyllan och jag pekade på ett paket med en av de blåaste nyanserna och frågade "den här menar du?"
Hon suckade och utbrast "men lilla fröken, jag sa blend och det där är ju prince!!"
jag vände mig mot henne igen och frågade lugnt "kallade du mig för "lilla fröken"?"
-jamen.. du tog ju fel.. försökte hon förklara sig
-det var väl inte så farligt misstag, men ändå fick du mig att framstås som en liten fis.
-...det va inte meningen..
-bra.

Ett klassiskt exempel på härskarteknik är att prata till någon som om det vore ett barn "men lilla gumman" - om jag inte hade läst just om detta idag så hade jag antagligen istället ursäktat mig och kännt mig lite dum. Nu uppmärksammade jag henne på vad hon kallade mig för och påminde henne om att jag inte alls är en "liten fröken" utan en vuxen kvinna.

Det finns massor att lära, ni kan också få användning av att läsa om härskartekniker.




Efter fikan och lässtunden åkte jag till jobbet och betade av mitt stängninspass.
Nu är jag hemma igen, jag fick med mig en påse chips också... undrar hur det gick till... hm...

Om nån är nyfiken så heter boken jag läser heter "Härskarteknik - den fula vägen till makt" av Elaine Bergqvist.

Nu ska jag knapra chips!
HEJS







Kommentarer
Postat av: Lovisa

haha ja de är underbara:P



Den boken verkar intressant, där kan man nog lära sig en del bra knep :)

2009-04-05 @ 14:40:23
URL: http://goosebumps.blogg.se/
Postat av: Anonym





Bra jobbat! Synligör övertrampen.

2009-04-05 @ 17:14:25
Postat av: Bella

Gud vad stolt jag blir över dig kära svägerska, som står på dig=) Helt rätt gjort!Låter som en väldigt intressant och bra bok. Puss o Kram

2009-04-05 @ 21:09:49
Postat av: Svärmor

Ba jobbet Ina :-) Hon som är "mamma" till härskarteknikerna heter Berit Åhs. Hon är grym! Googla gärna på henne får du se!

2009-04-06 @ 14:29:10
URL: http://marielouisemustaniemi.blogspot.com
Postat av: jag.

Hej Svärmor!



Haha ja, det kändes superskönt att lyfta fram hennes maktspel. Min mamma har också berättat om Berit Åhs! Hon påpekade att Elaine Bergqvist, som skrivit den bok jag läser nu, tråkigt nog inte nämnt Berit Åhs som källa - hon är ju, trots allt som du säger "mamma" till härskarteknikerna!



Tack för din kommentar :) Kramis

2009-04-06 @ 17:26:01
URL: http://inkolinko.blogg.se/
Postat av: Din hemliga beundrare.

You GO girl ;)

2009-04-08 @ 15:42:09
Postat av: Din hemliga beundrare.

You GO girl ;)

2009-04-08 @ 15:42:52
Postat av: Bitte

Härskarteknik-boken...var den bra?

Jag läste det ämnet för något år sedan.

Mycket intressant när man börjar kolla runt hur folk beter sig. Vi är ett riktigt flockdjur.

2009-04-15 @ 08:27:56
URL: http://bitte.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0